Від критики до схвалення один крок: як висвітлюють початок президентства Володимира Зеленського на телебаченні

Дар’я Шабаниця

Опубліковано: 22-08-2019

Розділи: За що критикують медіа?, Маніпуляція, пропаганда.

0

Традиційно перші підсумки щодо діяльності нового президента підводять через 100 днів від моменту його призначення. У випадку з Володимиром Зеленським три місяці не чекають, і його дії ретельно аналізують вже з перших днів роботи. Отож, як висвітлюють перші кроки новообраного голови держави на ТБ та як позиції каналів відображаються на тому, що ми бачимо на екранах?

Розпочнемо з українського телебачення. В однозначно позитивному дусі про початок президентства Зеленського розповіла «ТСН» на «1+1». Це не дивно, враховуючи, що власник каналу – Ігор Коломойський. Перший місяць роботи очільника держави журналістка символічно назвала медовим, і саме таким його представлено в сюжеті. Під час перегляду складається таке загальне враження: Зеленський – рішуча і дієва особистість, він постійно працює на користь країни, але всі його ініціативи блокує парламент. Основні дії президента були конкретизовані та зведені у статистичні дані, наприклад, кількість звільнених та призначених ним осіб. Також «ТСН» торкнулася теми закордонних візитів Зеленського. На кадрах, показаних службою новин, він посміхається, тримається привітно та невимушено. «Президент Зеленський на міжнародній арені виглядає впевненіше, а його заяви стають чіткіші», – говорить репортерка. Дійсно, після перегляду таких добре підібраних моментів важко не погодитися з її наступним коментарем: «Ті, хто сподівався на слабку позицію, помилилися». Але вжите раніше словосполучення «заяви стають чіткіші» наводить на логічне питання: значить, раніше вони були не чіткі?

Не залишилася поза увагою і особа російського президента. Манера розмови, якою в цьому сюжеті говорять про Путіна, помітно відрізняється від загальної лексики репортажу. Журналістка каже про його агресивність та нахабство, згадує Бойка, Рабіновича та Медведчука як про чергові інструменти наступу в гібридній війні. На останній хвилині репортажу увагу закцентовано на тому, що, попри всі труднощі, Зеленському вдалося залишитися людиною. Такий висновок лише підсилює загальне позитивне враження від сюжету.

Досить нейтральну оцінку діяльності очільника держави дає служба новин на «24 каналі», наприклад, у сюжеті про перші закордонні візити Зеленського. З репортажу дізнаємося про основні факти, пов’язані з його офіційними зустрічами закордоном. Жодних експертних оцінок, жодних іронічних коментарів. Акценти стояли на ключових моментах: які пріоритети президента у його зовнішній політиці та на яку допомогу від інших держав очікувати українцям? Поза увагою не залишився і курйозний момент: Зеленського звинуватили у плагіаті промови, яку він виголосив у Парижі. З такою заявою виступив речник попереднього президента, який стверджує, що текст був взятий зі спічу Порошенка на з’їзді партії «Європейська Солідарність». Знову ж таки, цей випадок представили у вигляді конкретного факту без жодних оціночних суджень. Це приклад того, як можна неупереджено розповісти про такі випадки.

Аналогічну манеру бачимо і в анонсі про подробиці візиту Зеленського в Одесу. У коротенькому сюжеті показують фотографії з пляжу, на яких він відпочиває з колегою Андрієм Богданом, а також згадують те, що він відвідав концерт проекту «Ліга сміху». Такі дії президента журналісти не критикують, не висміюють і не називають лінощами або бездіяльністю. Можливість самостійно трактувати дії президента та давати їм власну оцінку «24 канал» залишає глядачам.

Зовсім іншу, відверто негативну реакцію вже після першого тижня президентства Зеленського продемонстрував «5 канал» (і це не дивно, враховуючи, що його власник – Петро Порошенко). У відповідному сюжеті висунуто конкретне звинувачення: «Перші укази – і одразу порушення закону». Так, мовляв, у Зеленського не було причин для розпуску парламенту. На підтвердження наводять експертну думку Голови правління центру політико-правових реформ, висловлену у досить різкій формі: «З перших днів перебування на посаді [Зеленський] демонструє неповагу до Конституції і закону <…> Це сигнал всім громадянам і всім зовнішнім партнерам, що в нас з державою щось не гаразд». Наступне звинувачення стосується призначення президентом своїх друзів та бізнес-партнерів на вищі державні посади. Іронічно коментують це так: «95-ий квартал пішов в політику». Називають конкретні прізвища: так першим помічником президента став керівник студії «Квартал 95» Сергій Шефір, заступником Голови СБУ – медіа-партнер президента Андрій Боканов, який немає досвіду роботи у правоохоронних органах, тощо. Перший тиждень знаменують штормом в українському політичному житті, але штормом однозначно в поганому сенсі. Сюжет залишає гіркий післясмак: як-не-як гостра критика не може не справити відповідного враження.

Негативну оцінку, а також приклад грубого порушення журналістського стандарту балансу думок в контексті Зеленського можемо побачити на телеканалі «Прямий». Репортери його служби новин проводили опитування вулицями українських міст і цікавилися у громадян, як вони оцінюють діяльність президента. Ні у Львові, ні у Дніпрі жоден з опитуваних не дав позитивної оцінки. Такі вибіркові опитування можуть створити хибне враження масового осуду українцями політики Зеленського. У сюжеті про жителів Києва позитивні оцінки хоча б з’явилися: серед тринадцяти опитуваних троє висловилися позитивно, а один займав нейтральну позицію.

Як бачимо, діяльність нового президента на українському телебаченні розглядають і подають нам з різних ракурсів. А на російському тим часом цей ракурс один, і ви здогадуєтеся, який саме.

Для прикладу візьмемо канал «Россия 1» та відповідний випуск служби новин «Вести недели». Через 50 днів обрання нового українського президента її ведучий досить різко прокоментував його перші кроки. Можемо знайти цей момент на «YouTube» під назвою «Зеленский позорит Украину, его «Слуга народа» теряет рейтинг». «Молодой президент играет в загадочность», – говорить телеведучий. Він критикує Зеленського за неконкретні відповіді та невиконання передвиборчих обіцянок. Також звинувачує в тому, що Зеленський «не делает даже то, что зависит лишь от него». Підсумовує заявою: рейтинг партії «Слуга народу» неухильно падає.

Засуджують і публічні заяви українського президента. До прикладу візьмемо реакцію на його відео-запрошення «Надо поговорить». У сюжеті про цей випадок Міністр закордонних справ Росії стверджує: «Це робиться дипломатичними каналами, а не публічно». У тому ж відео показано нарізку моментів, де Зеленський втрачав терпіння на нарадах. Тоді він дозволяв собі фрази накшталт «иди гуляй», «вы считаете, что я – идиот?». Випадки таких реплік справді є, але вони поодинокі. Коли ж глядач бачить нарізку, в нього складається враження регулярності таких агресивних випадів Зеленського.

Таким чином на каналі «Россия 1» постійно акцентують увагу на тому, що з новим президентом українці мали зажити по-новому, але все виходить по-старому. Звичайно, що знайти позитивний відгук на політику Зеленського на російському телебаченні  вкрай важко.

Спектр реакцій та оцінок дій нашого президента вражає. Вони варіюються від найгострішої критики та осуду до повного схвалення та оптимістичного прогнозу. Розібратися в потоках інформації важко, не піддатися на маніпулятивні прийоми ще важче, але вибір – кому довіряти – завжди залишається за нами. Кому… чи нікому?

Дар’я Шабаниця, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Написати відгук

Ім'я (обов'язкове)

Електронна пошта (її не буде показано іншим) (обов'язкове)